چهره واقعي همسرتان را ببينيد
دیـدنی ها و خواندنـی های جـالب
عکس و مطالب جالب روزانه

 

در ميان تمام كساني كه به سن ازدواج رسيده اند و دغدغه زندگي مشترك دارند يك سوال مشترك است: چطور مي توانم سر از واقعيت طرف مقابل درآورم و شخصيت واقعي او را بدون نقاب ببينم؟ سوالي كه خيلي ها معتقدند بي جواب است و تا وقتي وارد زندگي نشوند، نمي توانند چهره بي نقاب همسرشان را ببينند. اين البته نظريه اشتباهي نيست اما صد در صد هم نمي توان آن را تاييد كرد.

شما شايد بعد از ده ها سال زندگي با همسرتان باز هم نتوانيد واقعيت وجود او را به طور كامل بشناسيد اما به هر حال مي توانيد قبل از ازدواج برخي از رفتارهاي مهم و كليدي او را تشخيص دهيد و غربال كنيد.

حواس جمع باشيد

در طول دوران خواستگاري، آشنايي، نامزدي و عقد، شش دانگ حواستان را جمع كنيد تا تناقض هاي رفتاري و گفتاري همسرتان را درك كنيد. البته بگذاريد همين اول كار تكليف را روشن كنيم. منظور از درك تناقض ها اين نيست كه مثل يك بازپرس مو به موي حركات او را زير نظر داشته باشيد و مدام او را سين جيم كنيد. بلكه تنها هوشيار باشيد و اگر تناقضي جدي در رفتار او ديديد، اين تناقض را يك گوشه ذهنتان نگه داريد تا در صورت تكرار، درباره آن با صحبت كنيد.

شديدا توصيه مي كنيم كه از تلنبار كردن هر تناقض رفتاري كوچك در ذهنتان خودداري كنيد وگرنه ممكن است بدون انصاف و منطق، او را محكوم كنيد. فراموش نكنيد كه آنچه از عملكرد همسرتان متوجه مي شويد، ممكن است برداشت شما باشد نه واقعيت!

گاهي نقش بازي كردن ها، براي پوشاندن چيزي است كه فرد از آن در فرار است. مثلا كسي كه پدر خوبي نداشته، در جمع طوري از پدرش ياد مي كند كه ديگران فكر مي كنند پدر او واقعا داراي ويژگي هاي بي نظيري بوده است.

همسر نگو، بازيگر!

گاهي ممكن است همسر يا نامزد شما، برايتان نقش بازي كند. در اين موارد، مي توانيد مطمئن باشيد كه پشت اين نقش، نيازهاي برآورده نشده اي قرار دارد كه او را وادار به اعلام آنها به اين شكل كرده است. نياز به جلب توجه و محبت، خودخواهي، احساس حقارت و حتي ترس از دست دادن شما مي تواند علت رفتار غيرواقعي همسرتان باشد.

اما گاهي نقش بازي كردن ها، براي پوشاندن چيزي است كه فرد از آن در فرار است. مثلا كسي كه پدر خوبي نداشته، در جمع طوري از پدرش ياد مي كند كه ديگران فكر مي كنند پدر او واقعا داراي ويژگي هاي بي نظيري بوده است.

ديوارهاي رسمي

تناقض ها گاهي اوقات عمدي نيستند. شرايط تاثير زيادي در تغيير رفتار افراد دارد. اگر به خودتان نگاه كنيد مي بينيد كه خيلي وقت ها در خلوت رفتارهايي داريد كه در جمع ممكن است انجام ندهيد. به اين رفتارها، رفتارهاي موقعيتي مي گويند كه بيشتر در روابط رسمي اتفاق مي افتند و پرده اي از ادب، احترام و رعايت را بر رفتار ما مي اندازند.

بنابراين مراقب باشيد كه درباره اين رفتارهاي موقعيتي تا حدي كه در زندگي اختلالي ايجاد نمي كنند، مته به خشخاش نگذاريد. مثلا بي ادبانه حرف زدن در روابط صميمانه و استفاده از لغات توهين آميز، حتي اگر در جمع كنترل شود، اما در زندگي خانوادگي مي تواند به شدت مشكل ساز باشد.

در مقابل عادتي مثل بلند خنديدن يا بد غذا خوردن يك ايراد رفتاري است كه ممكن است در جمع كنترل شود و با كمي تمرين و توجه مي توان آن را در رفتار غير رسمي افراد هم از بين برد.

كمي صميمي تر

تا وقتي كه رودربايستي و رفتار رسمي بين شما حرف اول را مي زند، امكان شناخت دقيق همسرتان وجود ندارد. اصلا به همين دليل است كه عده اي معتقدند شناخت تنها زير يك سقف ممكن مي شود.

طبق يك قاعده كلي، رفتارهاي رسمي بر اساس احترام و رفتارهاي خودماني براساس صميميت و عواطف شكل مي گيرند. اما شما مي توانيد در چهارچوب هاي تعريف شده در خانواده و عرف، با همسر (يا خواستگار) تان تعامل داشته باشيد و به صورت يك قرارداد، بين خودتان تعيين كنيد كه در اين مدت به صادقانه ترين شكل ممكن براي شناخت همديگر رفتار كنيد و سعي كنيد كه خود واقعي تان را در مدت كوتاهي به طرف مقابل نشان دهيد.

اگر عقد كرده ايد، بايد دقت و ظرافت بيشتري در گوشزد كردن اشتباهات رفتاري همسرتان داشته باشيد. با تشويق، ترغيب، خوش زباني، بر شمردن ويژگي هاي مثبت، تعريف در حضور ديگران و زود اجابت كردن خواسته هاي معقول همسر مي توانيد رفتارهاي مناسب او را تقويت كنيد

كمي مهربان باشيد!

رفتار ناپسند همسرتان معرف تمام شخصيت او نيست پس رفتارش را نقد كنيد نه خودش را. به او نگوييد تو آدم بي تربيتي هستي كه آداب غذاخوردن را ياد نگرفته اي. به جاي آن بگوييد بهتر است كمي آرام تر غذا بخوري تا ظاهر بهتري داشته باشي.

اگر عقد كرده ايد، بايد دقت و ظرافت بيشتري در گوشزد كردن اشتباهات رفتاري همسرتان داشته باشيد. با تشويق، ترغيب، خوش زباني، بر شمردن ويژگي هاي مثبت، تعريف در حضور ديگران و زود اجابت كردن خواسته هاي معقول همسر مي توانيد رفتارهاي مناسب او را تقويت كنيد. در مقابل، سكوت و بي اعتنايي و صحبت كردن درباره ناراحتي تات، مي تواند روش مناسبي براي برخورد با رفتار ناپسند او باشد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط nazanin